Už podesáté ti říkám: Odlož ten mobil!

19. 6. 2017 4 minuty čtení
0-3 roky

Ach ty internety… Všechny ty fejsbuky, vocapy, instáče, majnkrafty, tindry, snepčety… Znáte to taky? Jdete s kamarády večer ven… bavíte se do té doby, než se ozve první zapípání. Píp – píp. Jak se na mobil podívá jeden, koukne i druhej, třetí, čtvrtej… a najednou je ticho… Palce pracují, listují, lajkují. Takzvaná chvilka s internety. Pořád častější nebo delší. A pak už to není chvilka, ale celý prointernetovaný víkend.

Řeč je o závislosti na internetu, což obsahuje závislost na on-line hrách, sociálních sítích, aplikacích a on-line pornografii. Nemilé je, že mezi nejohroženější skupiny patří právě děti, dospívající a studenti vysokých škol. Její zákeřnost tkví v tom, že používání internetu je společensky přijatelné, vyžadované, ba dokonce nutné. Internet používají děti ve škole, my v práci, je běžným prostředkem komunikace s blízkými i neznámými. Negativní dopady nadměrného používání internetu jsou plíživé – s největší pravděpodobností závislí netrpí takovými zdravotními potížemi jako závislí na drogách (nejčastější u závislosti na internetu jsou bolesti šíje, zad, hlavy a očí) a nemá na sebe uvalenou exekuci jako při závislosti na hazardu (výjimkou mohou být on-line placené hry). Jak tedy poznám, jestli jsem já nebo mé dítě závislé?

Hlavními znaky závislosti na internetu jsou kladné odpovědi na otázky:

  • Stává se internet, hry a aplikace středobodem mého života?
  • Zažívám velkou radost, uvolnění, euforii, pokud se znovu připojím?
  • Prodlužuji dobu, kterou na internetu trávím?
  • Pokud se nemohu připojit, cítím nervozitu, smutek?
  • Mám kvůli používání internetu konflikty s okolím? Zlobím se sám na sebe, že jsem opět trávil na internetu hodně času?
  • Zkoušel jsem s internetem přestat, a nešlo mi to?

To, že je závislost na internetu fenoménem, kterým se začali zabývat i odborníci, dokazuje také vznik několika diagnostických testů. Můžete například vyzkoušet Chenovou škálu závislosti na internetu, která je v české verzi dostupná on-line (jak jinak ;)) zde http://poradna.adiktologie.cz/otestujte-se/.

Co s tím, když jsem já anebo moje dítě závislé?

Dopřál bych vám samozřejmě jednoduchý recept, který bude zaručeně fungovat. S internetem to ale není takové jednoduché a se závislostí už vůbec ne. Proto vám nabídnu alespoň pár doporučení, které zpracovala Kimberley Young:

  • Změňte režim dne. Je potřeba rozbít dosavadní vzorce závislostního chování. V době, kdy dítě trávilo čas na internetu, naplánujte jiné aktivity. Naopak, dopřejte mu být on-line v jinou dobu a dny, než je zvyklé.
  • Nastavte hranice, kdy a jak dlouho bude dítě trávit čas na internetu. Odborníci doporučují nastavit alespoň ze začátku používání internetu častěji na kratší dobu.
  • Upozorňujte. Na sledování času tráveného na internetu používejte upozornění, časomíru. Nově dokonce fungují aplikace, které sledují čas místo vás a následně aplikaci vypnou.
  • Nejlepší cesta je abstinence. Když se nedaří omezovat používaní určité aplikace nebo hry, vymažte ji a přestaňte ji používat úplně.
  • Připomínejte. V těžkých chvílích oceníme sepsání negativ, která přinesla závislost, a pozitiv, která s sebou nese omezování internetu.
  • Čas trávený na internetu je potřeba nahradit činnostmi, které dítěti přináší radost a pozitivní zážitky.

A čím můžete přispět jako rodič?

  • Budujte blízký, důvěrný a otevřený vztah s dětmi, komunikujte s nimi, plánujte společně trávený čas a aktivity.
  • Mějte přehled o užívání internetu, monitorujte jeho používání, zajímejte se o to, co dítě na internetu baví, k čemu ho využívá.
  • Vy jste vzorem, jak používáte internet. Pokud vaše společné večeře probíhají více ve společnosti mobilů než sebe navzájem, asi velký průlom v omezení používání internetu u svých dětí neuděláte…
  • Vyhledejte odbornou pomoc pokud závislost na internetu začíná být neúnosná.

Zaujal vás tento příspěvek?

Nenechte si ujít i další zajímavá témata, kterým se Peter Porubský na Lince bezpečí věnuje.

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Linka bezpečí vás potřebuje

Dětem a mladým lidem můžeme být neustále nablízku díky lidem, jako jste Vy. Podporujte nás pravidelně!

Další možnosti podpory

Peter Porubský

Peter od roku 2010 zastává pozici vedoucího Linky bezpečí, služby, která dětem a mladým lidem v krizi pomáhá zdarma již 23 let. Vystudoval biologii a psychologii na Univerzitě Konštantína Filozofa v Nitře. Při studiu pracoval na Detské lince záchrany. Absolvoval psychoterapeutický výcvik SUR. Od roku 2003 žije v Praze, kde se věnuje činnosti v neziskových organizacích. Pracoval jako vedoucí KC Sananim a na odboru prevence MŠMT.

Všechny články autora (8)

Titulní fotografii v tiskové kvalitě si můžete stáhnout zde.