Sexting – chyba na obou stranách

9. 7. 2019 4 minuty čtení
0-3 roky 12-18 let 7-11 let

Nedávno jsme Vás seznámili s pohledem Linky bezpečí na téma internetových predátorů. Reakcí jsme obdrželi několik a není divu. V dnešní době je „on-line“ komunikace nedílnou součástí života většiny lidí. Stále častěji tímto způsobem komunikují i děti. Mezi sebou, se svými rodiči … potud je vše více než v pořádku a velmi užitečné. Pomyslný zlý pán se z dobrého sluhy informačních technologií stane ve chvíli, kdy zapomeneme na úskalí, která tento způsob komunikace může přinášet.

Nejlepší je prevence

Tak to je asi vždycky, ale v případě pravidel bezpečnosti v on-line prostoru to platí dvojnásob. I proto se s dětmi na Lince bezpečí často bavíme o možných rizicích, se kterými se mohou při komunikaci nebo seznamování na internetu setkat a o tom, jak se mohou ochránit. Téma bezpečného chování v internetovém prostředí je také jedním z témat, o kterém s dětmi diskutujeme v rámci programů Linka bezpečí ve vaší třídě. Zejména je dobré, aby děti znaly několik zásadních pravidel: jak si udělat bezpečné heslo, pokud si domlouvají schůzku s neznámým člověkem, je dobré se sejít na veřejném místě a někomu o tom říct. Dále je důležité, aby si děti uvědomovaly, že při seznámení na internetu nemusí být na druhé straně ten, kdo si myslí, že tam je. Zásad bezpečného chování na internetu je celá řada a tento výčet není zcela kompletní, ale to už je trochu jiné téma …

I se známými lidmi jsou jistá rizika

O tom, že je dobré myslet na bezpečnost při seznamování s novými lidmi na internetu, jsme už mluvili. Někdy ale můžeme zapomínat, že je dobré alespoň trochu se chránit i při komunikaci s někým, koho dobře známe a někdy i před přítelem či přítelkyní nebo TÍM klukem ze třídy, který se mi zrovna taaak strašně líbí. Proč to píšu? V takové situaci může být velmi lákavé začít si psát lechtivé zprávy nebo posílat fotografie. Někdy i docela odvážné. Dělá to spousta dospělých a není to nic zakázaného. Děti však mohou snadno zapomenout, že hranice 15 let pro sexuální aktivity nebo 18 let pro legálnost pornografie, platí i v tomto případě.

Když to pak neklapne …

Poměrně často nám pak na Linku bezpečí volají děti či mladí lidé, jejichž bývalý partner či partnerka po rozchodu začal/a šířit po internetu úryvky intimních textů či rovnou fotografie dotyčné osoby na kterých je ve spodním prádle nebo zcela nahá/ý. Je jasné, že v tomto případě se stala chyba na obou stranách. Jednak takové fotografie neměly vůbec vzniknout, zároveň příjemce fotografií mnohdy jejich šířením porušuje hned několik zákonů najednou.

A co s tím?

Pokud se něco takového přihodí, je dobré nemazat zprávy či fotografie, které by mohly posloužit jako důkaz v případě, že by se celou věcí zabývala policie. Někdy totiž jiná cesta, jak zastavit případné výhrůžky a další šíření fotografií či textů, není. Vždy se vyplatí nahlásit fotografie či texty jako závadné, což je funkce, kterou zpravidla na sociálních sítích, kde k takovému chování nejčastěji dochází, velmi snadno najdete (u konkrétního příspěvku). V neposlední řadě mohou být užitečné informace či on-line poradna, které jsou k dispozici na webových stránkách www.e-bezpeci.cz a vždy se dá zavolat k nám na Linku bezpečí a hledat řešení společně. Vůbec nejlepší ale je, dobře si rozmyslet jaké materiály a kde zveřejňuji nebo komu je posílám a pokud si nejsme jistí, raději si můžeme některé věci nechat pro sebe :-).

Zaujal vás tento příspěvek?

Nenechte si ujít i další zajímavá témata, kterým se Vlaďka Šnoblová na Lince bezpečí věnuje.

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Linka bezpečí vás potřebuje

Dětem a mladým lidem můžeme být neustále nablízku díky lidem, jako jste Vy. Podporujte nás pravidelně!

Další možnosti podpory

Vlaďka Šnoblová

Vlaďka vystudovala psychologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a jako konzultantka na Lince bezpečí pracuje od roku 2015. Šest let působila jako lektorka programů primární prevence na základních školách a v neziskové organizaci se také věnuje práci s dětmi, které mají potíže v oblasti učení.

Všechny články autora (3)