(Sebe)péče v náročné době

3. 11. 2020 6 minut čtení
0-3 roky 12-18 let 4-6 let 7-11 let Tipy a rady

Současnou situaci můžeme vnímat jako velmi nejistou. V mnoha ohledech se jedná o dobu nenormální. Péče o sebe si nyní zaslouží Vaši pozornost. Zasloužíte si, aby Vám bylo dobře. Na telefon a chat Linky bezpečí se ozývají děti a mladí dospělí, kteří zažívají úzkosti často spojené s omezením pohybu, změnou školního provozu či náročnými podmínkami doma, ze kterých není možné odejít. Nepříjemné pocity a strachy zažívají nejen děti, ale i dospělí.  Najdete zde několik tipů, co můžete udělat a možná už i děláte pro sebe a Vaše děti.

Je v pořádku povídat o svých emocích

Koronavirus může způsobovat v mnohých dětech velmi silné emoce. Mohou mít strach o sebe, o Vás, o prarodiče. Možná mají vztek, že nemůžou jít za kamarády. Mohou také cítit úzkost. Povídejte si s dětmi o jejich obavách, smutku nebo lítosti a už na ně nebudou samy. Existuje pořekadlo, že „Sdílená starost je poloviční starost“. Něco na tom je. Když sdílíme naše trápení, nejsme na to už sami. Je tam někdo vedle nás, někdo, kdo to s námi nese. Když si o pocitech s dětmi budete povídat, možná budou i plakat. Pláč je normální a přirozený. Pomocí pláče, děti můžou pustit své obavy a vyplakat se. Stačí, že tam s nimi v tu chvíli budete. Dáte jim najevo, že je slyšíte.

Kontakt s druhými

Jako lidé jsme společenští tvorové. Ať už jsme extroverti nebo introverti, kontakt s druhými potřebujeme. Buďte v kontaktu s lidmi, ať už to je po telefonu, přes sociální sítě nebo z balkónu na balkón. Každé lidské setkání se počítá.

Pohyb a čerstvý vzduch

Pohyb je zdravý, to víme všichni. Ať už cvičíme doma nebo jdeme do přírody nebo do parku, staráme se tak o sebe. Pohybem si vytváříme takzvané hormony štěstí – serotonin a endorfin, které Vám pomáhají se cítit dobře. Při cvičení můžete na chvíli vypnout hlavu a být sami se sebou. Nebo naopak můžete pohyb zažívat jako celá rodina – taneční hodinka s dětmi, improvizovaná překážková dráha, cvičení jógy podle internetu. Výběr je jen na Vás.

Rutina a plány

Dny strávené doma se můžou slívat dohromady. Možná nevíte, kam dřív skočit, když pracujete doma na home office a děti mají online výuku. Vytvořte rutinu pro sebe i děti. Rutina vytváří jistotu, která je nyní důležitá. Děti budou vědět, že se vstává, kdy je škola, kdy mají čas sami na sebe. Bude pro ně jednodušší tento zvláštní čas vládnout a najdou v něm svou oporu. Rutina Vás může podpořit stejně jako Vaše děti. Plán je skvělý, ale když se od něj odkloníte, nic se také nestane. Vytvořili jste plán, aby Vám pomohl. Nenechte jej, aby se pro Vás stal zdrojem stresu.

Čas pro sebe

Buďte k sobě laskaví a dopřejte si odpočinek. Odměňujte se za drobnosti. Dělejte věci, které máte rádi, a dělají Vám dobře. Pro někoho to je dobré jídlo, pro někoho film nebo seriál, horká vana, oblíbená hudba. Dopřejte si čas jen pro sebe, i kdyby to měla být jedna hodina týdně. Pokud to jde, nechte děti hrát samotné, nechte je hlídat partnerem.

Hrajte si a smějte se, co to jen jde

Pro děti je přirozené si hrát. Hra je způsob, jak objevují svět, seznamují se s ním. Hra je také způsob, jak se vyrovnávají s těžkostmi. Možná, že se tématika Covidu objeví ve hře Vašich děti. Mohou tak i zpracovat některé své náročné emoce.  Když budete mít náladu, hrajte si s dětmi. Zapojte kreativitu a z kuchyně vytvořte pohádkovou zemi, z obýváku lesní království a z koupelny jezerní říši. Zajděte si do online kina, hezky se oblečte, připravte popcorn a pusťte film. 

Zkuste brát věci s humorem. Humor pomáhá přečkat náročné období. Smích sám o sobě zvyšuje imunitu a uvolňuje jako bychom prováděli relaxační cvičení.

Škola je důležitá, pohoda Vašeho dítěte ale víc

Je-li vaše dítě úzkostné, mluvte s ním o tom, co prožívá. Přestože je škola online a může se zdát, že učiva tolik není, některé děti zažívají pravý opak. Přijde jim, že je toho opravdu moc. Přesné časy, kdo kdy musí úkol odevzdat a množství úkolů je mohou stresovat. Navíc nároky na online výuku a zpracování úkolů vyžadují počítač. Když máte dětí více, možná se u počítače musí střídat. Potom celý proces učení zkrátka trvá. Když je s úkoly spojeno příliš stresu a úzkosti, odpusťte je dítěti. Nic se nestane, když neodevzdá pár úkolů. Nebojte se komunikovat i s učiteli o tom, že pro Vaše dítě je nyní náročné vypracovat úkoly a proto jej nestihne odevzdat. Úkoly může dodělat později.  Ujistěte Vaše dítě, že je v pořádku, že vše neodevzdá. Oceňte jej za to, že s Vámi komunikuje, ví, co potřebuje a řeklo si o Vaši pomoc.

Nebojte si říct o pomoc

Když je toho na Vás nebo Vaše děti už moc, je na místě si říct o pomoc. Můžeme říct svému okolí. Dětem můžete nabídnout zavolat na Linku Bezpečí na číslo 116 111, my s nimi budeme povídat o jejich trápeních. Pro Vás pro rodiče existuje Rodičovská linka na čísle 606 021 021, kam se můžete obrátit. Pokud chcete povídat o sobě, můžete volat na Linku 1. Psychické pomoci na čísle 116 123 nebo hledat pomoc například na portále www.delamcomuzu.cz, kde najdete kontakty na odborníky, kteří poskytují podporu lidem v době omezení volného pohybu. 

Neváhejte se poradit na Rodičovské lince. Věděli jste, že s námi můžete komunikovat i prostřednictvím CHATu?

Zaujal vás tento příspěvek?

Nenechte si ujít i další zajímavá témata, kterým se Martina Vávrová na Lince bezpečí věnuje.

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Linka bezpečí vás potřebuje

Dětem a mladým lidem můžeme být neustále nablízku díky lidem, jako jste Vy. Podporujte nás pravidelně!

Další možnosti podpory

Martina Vávrová

Martina vystudovala sociální práci na CMTF v Olomouci. Dále v roce 2015 ukončila výcvik v Tanečně pohybové psychoterapii na Goldsmiths v Londýně. Jako konzultantka na Lince bezpečí působí od roku 2018 na telefonu a nyní i na chatu. Martina pracuje s dětmi i dospělými ve vlastní terapeutické praxi v Praze a Slaném. Od roku 2019 je předsedkyní Asociace Tanečně pohybové terapie v České republice. Je frekventantkou supervizního výcviku Remedium.

Všechny články autora (3)