Nenech se strhnout, ale nech se vtáhnout

20. 9. 2017 3 minuty čtení
12-18 let 7-11 let

Pro každého volajícího je důležité, aby měl posluchače. Takového, který mu skutečně naslouchá a dokáže ho podpořit a motivovat. V tomto článku se věnuji tomu, jak je důležité vyjádřit klientovi podporu, přijetí a neodsoudit ho.

Hlavně nezklamat

V momentě, kdy je hovor přepojen, se konzultant snaží naladit na klienta. Je důležité určit, jaké zvolit tempo rozhovoru a pochopit hlavní problém volajícího. Konzultant by měl postupovat opatrně, citlivě a s hlasem, který klienta neodradí. Může se totiž stát, že neodhadne ideální načasování otázky nebo dítě uslyší jiný tón hlasu a ačkoliv se něčím trápí, nevydrží a telefon položí. Tato situace může být frustrující pro obě strany.

Pokud se tedy konzultant ptá na otázku, která by mohla být více odhalující, než je dítěti příjemné, měl by vysvětlit, k čemu tato otázka slouží a jak mu pomůže v další práci. Tak například cílem dotazu týkajícího se věku není zjistit jak je dítě staré, ale přizpůsobit řeč konkrétnímu klientovi. Vždy platí pravidlo, že klient má právo na danou otázku neodpovídat, pokud na to není připravený. Linka bezpečí je často prvním místem, kde se dítě svěří a nahlas vysloví to, co uvnitř skrývá.

Normalizuj, nehodnoť

Klienti, kteří nám volají, se často svěří s něčím, co je pro ně opravdu náročné, těžké vůbec vyslovit. Mnohdy se cítí nenormálně, divně, jako blázen. Posláním konzultanta není hodnotit ani stanovit diagnózu, že to co klient popisuje je 100% deprese nebo mentální anorexie. Naše práce stojí na třech pilířích: pochopení, neodsouzení, nehodnocení. Snažíme se dítě ubezpečit, že se takto může cítit a  problém, který řeší, se skutečně objevuje i u druhých lidí. „Není v tom sám“. V druhé části hovoru hledáme spolu s klientem někoho z jeho okolí, kdo by mu pomohl.

Ještě nejsem připravený se svěřit

Stává se, že dítě ještě nemá chuť, odvahu a ani motivaci hledat někoho z okolí komu by se svěřilo. Může být problémem zahlcené a pak je na místě sdílení, podpora ze strany konzultanta a ventilace emocí.

Co jsme se v článku dočetli?

Naše práce spočívá hlavně v akceptování klientových emocí a voleb, s kterými konzultant nemusí vnitřně souhlasit. Je pro nás důležité, aby dítě pochopilo, že o problému může mluvit, sdílet a ventilovat své emoce a hlavně má možnost kdykoliv znovu zavolat.

 

 

Zaujal vás tento příspěvek?

Nenechte si ujít i další zajímavá témata, kterým se Klára Záplatová na Lince bezpečí věnuje.

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Linka bezpečí vás potřebuje

Dětem a mladým lidem můžeme být neustále nablízku díky lidem, jako jste Vy. Podpoříte nás?

Klára Záplatová

Klára pracuje na Lince bezpečí na pozici telefonní konzultantky od loňského sprna. Studuje posledním rokem psychologii na FF UK. Dále se věnuje lektorské činnosti, je zapojena do projektu Linka bezpečí ve vaší třídě a zároveň působí jako lektorka primární prevence. Do budoucna by se ráda věnovala práci s traumatizovanými dospělými osobami.

Všechny články autora (2)