Jak se připravovat s dětmi do školy

26. 10. 2020 8 minut čtení
4-6 let 7-11 let

Připravovat se s dětmi do školy chce určitě trpělivost. Trpělivost, kterou když investujete, poté se vám vrátí tím, že se děti naučí připravovat i samy. Možná, že si oblíbíte pravidelný zvyk přípravy, vymyslíte si třeba i písničku, pustíte vámi vybranou hudbu či vytvoříte příjemnou atmosféru pro to, abyste se s dětmi v poklidu připravili do školy. Do přípravy do školy patří určitě vypracování domácích úkolů, ale také nachystání si potřebných sešitů, učebnic a pomůcek.

Jak začít?

Možná, že nevíte z jaké strany s přípravou do školy začít. Sami jste po práci večer unavení, jste rádi, že s vaším dítětem můžete strávit nějaký čas, povídat si, či hrát. Možná, že na začátku vám příprava do školy s dítětem zabere více času. Když si z ní vytvoříte zvyk, věřte, že se čas zkrátí a stane se to přirozenou součástí večera.

Kde najít informace ze školy?

Každá škola má vytvořený svůj informační systém. Většina škol přešla na online komunikaci s rodiči v portálech jako je skolaonline.cz nebo bakalari.cz. Pokud je vaše škola používá, měli byste tam najít všechny potřebné informace ohledně domácích úkolů a přípravy na další den. Škola vám poskytne heslo, případně i instruktáž, jak se v tomto prostředí pohybovat. Dalším zdrojem informací ohledně přípravy na další den, zvláště na prvním stupni, je úkolníček. Ten může být pomocníkem pro děti, aby si zapamatovaly úkoly, když si je napřed napíší sami nebo nalepí, když ještě neumí psát. Zapsání si úkolu skutečně podporuje uložení informace, protože úkol nejen slyší, ale i napíší a poté vidí. Někteří učitelé také úkolníček od dítěte přesně z tohoto důvodu vyžadují. Motivací dítěte pro práci s úkolníčkem může být, když sis ho samo vybere v obchodě, vyrobí, vyzdobí nebo na něj nalepí samolepky.

Rituál přípravy

Ne nadarmo se říká, zvyk je železná košile. Když si vytvoříte zvyk přípravy s dítětem, postupem času se z přípravy stane něco přirozeného. Vy i dítě budete vědět, co se během přípravy bude dít. Dítě bude vědět, jak na to. Podpoříte i jeho jistotu v tom, že se připravit zvládne. Způsobů pro vytvoření zvyku je několik.  Níže je popsáno načasování přípravy, její průběh a přebírání zodpovědnosti dítěte.

Ideální čas

Vytvoření zvyku podpoříte několika způsoby. Může jít o stejný čas každý večer. Ideálním časem je, když dítě není unavené. V provozních podmínkách každodennosti možná nelze zajistit stejný čas, ale můžete vytvořit takové podmínky, abyste vytvořili pravidelnost. Příprava se odehrává u stejného stolu – v pokojíčku nebo v kuchyni. Pustíte písničku pro naladění se na přípravu do školy a k motivaci. Zatancujete si tanec. Dítě se nejdříve podívá na díl pohádky, může si zahrát oblíbenou hru na počítači. Nebo to můžete vzít z druhého konce a pohádka nebo hra budou odměnou za přípravu do školy. Možností je mnoho a záleží jen na vaší představivosti. Možná bude mít i vaše dítko nápad, jak začít s přípravou do školy.

Co připravovat?

Nějaká část přípravy se bude zdát vašemu dítěti těžší, to bude pravděpodobně vypracování domácího úkolu. Jsou dvě možnosti, jak naložit s těžším úkolem. Pro některé děti může být motivační začít nejprve s tím jednoduchým a poté se dopracovat k tomu těžšímu. Pro jiné dítě bude naopak lepší začít s tím obtížnějším, když je odpočaté a může se soustředit. Až poté může udělat jednodušší úkoly. Můžete vyzkoušet obě varianty a zjistit, co vaší ratolesti vyhovuje více.

Když například budete začínat tím nejtěžším úkolem na začátek – to bude třeba matematika. Poté vás bude čekat ještě úkol ze zeměpisu – trošku jednodušší. Nakonec připravíte učebnice, či jiné potřebné věci na další den do aktovky. Naučte také své dítě nechávat aktovku na jednom místě, na kterém také na něj bude ráno čekat plně připravená.

Dávkování zodpovědnosti

Kdyby celá školní příprava byla jen na vás, je toho skutečně mnoho. Na začátku to tak pravděpodobně bude. Když si dítě zvykne na to, jak příprava vypadá, i prvňáček si pak dovede například připravit učebnice na další den. Vy pak vše zkontrolujete. Možná se dítěti 10x nepovede připravit všechny sešity a učebnice,  ale po jedenácté nebo dvacáté již ano. Je to proces učení a chvíli to bude trvat. Navíc schopnost zvládnout věci samostatně, bude podporovat sebevědomí vašeho dítěte a naučí se novou dovednost.

S domácími úkoly to bude možná stejné. Nejprve ho budete celým procesem domácího úkolu provázet. Číst zadání, ptát se na to, co se bude vypracovávat. Vymýšlet společně. Později vaše dítě bude vymýšlet odpovědi samo, přečte samo zadání. Nakonec možná budete jen v blízkosti a potom možná jen uslyšíte, že si dítě jde samo udělat úkol a vy ho pak jen zkontrolujete. Každé dítě je jiné. Někdo se naučí připravovat dříve, někdo bude potřebovat motivaci k přípravě po dobu celého  prvního stupně, ale možná i pak na stupni druhém. Je důležité, aby se vaše dítě cítilo dobře a mělo jen tolik zodpovědnosti v přípravě do školy, kolik zvládne.

Když nejde udržet pozornost

Pokud je vaše dítě neklidné nebo je například diagnostikováno  ADD nebo ADHD, může být příprava o nervy. Pro vás, tak i pro dítě. Nebojte se toho. Zvyk přípravy vám pomůže s pozorností. Nebojte se třeba i rozdělit fáze přípravy. Například vypracování domácího úkolu před večeří a zabalení aktovky až po večeři. Můžete zkusit vytvořit z přípravy zábavu. Stopovat na čas, za jak dlouho zabalíte aktovku a časy psát do zápisníku. Vaše dítě zapomíná zápisník? Nic se neděje, pravděpodobně vše najdete v online informačním systému školy. Když se malý neposeda naučí, že věci mají své místo, pravděpodobně se věci přestanou tolik ztrácet.

Online výuka

V době, kdy není možné navštěvovat školu, nyní například v době koronavirových opatřeních, se můžete připravovat do školy také. Je dobré pokračovat v návycích, které jste začali vytvářet. I kdyby dítě mělo pouze 2 online předměty, pomůžete vytvoření zvyku tím, že s ním připravíte 2 učebnice a 2 sešity, jak jste byli doposud zvyklí. Možná se i promění  vaše role při úkolech, kterých možná bude mnohem více. Zkuste udržet ty věci, které v přípravě doposud fungovaly a podporovaly ji. Zvyk totiž pomůže dětem přečkat období, kdy jsou možná úzkostné a nejisté z měnících se podmínek.

Podpora pro vás i vaše dítě

Děláte, co můžete, a stále vám nejde se připravit tak, abyste byli spokojení? Vaše dítě stále nemůže udržet pozornost? Neházejte flintu do žita. Každý jsme skutečně jiný, stejně tak vaše dítě. Když si nevíte rady, je v pořádku se poradit s třídním učitelem. Ten vaše dítě zná z jiné pozice než vy a možná bude mít nějaké postřehy, které vám pomohou. V každé škole je také výchovný poradce, ke kterému se můžete jít poradit. Ve školách také bývá školní psycholog. Psycholog je ve škole jednak pro žáky, učitele, ale také pro rodiče. Je na místě se jít k němu poradit i ohledně přípravy do školy. Dalším místem, kde vás mohou podpořit je Rodičovská linka. Ve všedních dnech Vám tam konzultanti linky anonymně nabídnou sdílení a můžete společně vymyslet, co by šlo udělat.

Neváhejte se poradit na Rodičovské lince. Věděli jste, že s námi můžete komunikovat i prostřednictvím CHATu?

Zaujal vás tento příspěvek?

Nenechte si ujít i další zajímavá témata, kterým se Martina Vávrová na Lince bezpečí věnuje.

Registrací souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Linka bezpečí vás potřebuje

Dětem a mladým lidem můžeme být neustále nablízku díky lidem, jako jste Vy. Podporujte nás pravidelně!

Další možnosti podpory

Martina Vávrová

Martina vystudovala sociální práci na CMTF v Olomouci. Dále v roce 2015 ukončila výcvik v Tanečně pohybové psychoterapii na Goldsmiths v Londýně. Jako konzultantka na Lince bezpečí působí od roku 2018 na telefonu a nyní i na chatu. Martina pracuje s dětmi i dospělými ve vlastní terapeutické praxi v Praze a Slaném. Od roku 2019 je předsedkyní Asociace Tanečně pohybové terapie v České republice. Je frekventantkou supervizního výcviku Remedium.

Všechny články autora (3)